Ik heb geen goede voornemens. Nou ja, dat is niet helemaal waar. Ik heb ze wel, alleen niet per sé aan het begin van het nieuwe jaar. Je hoeft niet tot morgen te laten wat je vandaag ook al kunt doen, toch? Het punt is: ik heb ze dus wel. En ik heb er veel te veel. Ik heb er een lijstje van gemaakt: ik zou er met gemak m’n dag er mee kunnen vullen. Gevoelsmatig.

En omdat je voornemens niet moet hebben, maar uitvoeren, werkt dat nogal… verlammend. Ken je dat? Zoveel willen doen dan je uiteindelijk niks doet? En je daar weer onmachtig over voelt? Blegh.

Nou kan ik twee dingen doen. Het laten komen zoals het komt – wat betekent dat sommige dingen nooit uitgevoerd gaan worden, want dat is tot nu toe ook niet gebeurd – of het stapje voor stapje aanpakken, omdat het voornemen belangrijk genoeg voor me is om te willen veranderen. Leo Babauta van ZenHabits schrijft er regelmatig over.

In het kort:

  1. Kies één voornemen. Één. Laat de rest maar even sudderen. Dat komt wel. En als je toch aan het kiezen bent: ga voor een voornemen dat echt een verschil gaat maken, over een langere periode.
  2. Pak het klein aan (zo klein mogelijk, en zó klein dat het bijna belachelijk wordt om het niet te doen).
  3. Doe het iedere dag. Als het even kan om dezelfde tijd. En dat zo’n drie weken lang. Om het in te laten slijten.
  4. Wees ‘accountable’ (is daar een mooi Nederlands woord voor?). Maak het kenbaar, zorg dat je aangesproken kunt worden op je voornemen. Hang een ‘afstreeplijstje’ op waar je huisgenoten het kunnen zien. Regel dat een vriend je er regelmatig naar vraagt.

Bottom line: begin klein en zorg dat je voornemens gewoonten worden. Dingen waar je niet eens meer over hoeft na te denken. Die een automatisme worden, en daardoor nauwelijks extra tijd, energie en aandacht kosten.

Ik ga nu mijn lijstje er maar eens bij pakken en mijn ‘voornemen van de maand’ kiezen. Doe je mee?

Voornemens uitvoeren – stap voor stap
Tagged on:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *