Routines zijn pas routines als ze je van dienst zijn. Als je bij je passen, als ze volgt, om op een gegeven moment te merken dat ze ingesleten zijn. Als ze je leven makkelijker maken, je ergens bij helpen…

Mijn ochtendroutine was geen routine meer. Het om 6 uur opstaan schoot er regelmatig bij in, de laatste tijd. En toe ik het artikel van ‘A Big Creative Yes‘ las, over het samenvoegen van een paar stappen tot een werkende ochtendroutine, wist ik precies wat er aan schortte. Ik vroeg me ‘s ochtends af of ik het één zou doen of het andere. Of ik nog even in bed zou blijven liggen – want een slechte nachtrust gehad – of dat ik toch op zou staan. Of ik zou beginnen met schrijven, of eerst met lezen… Nu ik het zie, ga ik het anders doen. Ik kies vier stappen, en voeg ze samen tot een krachtig stappenplan voor mijn dag. Om het moment van stilte en focus te vinden dat ik iedere keer weer zo hard nodig heb. Het moment dat een kickstart geeft aan de rest van mijn dag. Het moment waarin de mooiste dingen ontstaan, dat er ruimte is voor rust en reflectie, voor denken en voelen. Voordat ik in de mallemolen van de dag stap.

Die vier stappen. Ik schrijf ze op, en start er morgen mee. Ik doe ze iedere ochtend, net zolang tot ze onderdeel zijn van mijn routine. Of totdat ze niet meer voldoen. Want dat kan ook. En dat moet je ook durven veranderen.

Routines
Tagged on:         

4 thoughts on “Routines

  • 12 February 2012 at 18:58
    Permalink

    Doe iets nieuws 30 dagen op een rij, en je hebt een nieuwe gewoonte (of routine). Dat zegt mijn collega altijd.
    Ik denk dat het zeker helpt om wat concrete stappen op papier te zetten wanneer je het idee hebt dat je ‘s ochtends ‘hangen’ in besluiteloosheid.

    Reply
  • 13 February 2012 at 04:02
    Permalink

    Grappig, ik zit ook te denken over mijn ochtenden. Lekker tot kwart voor zeven blijven liggen is heerlijk. Maar volgens mij kan ik me ook fit voelen door een uur eerder op te staan en met die tijd iets anders te doen. In alle rust. Bloggen of zo. Yoga. Zoiets. Weet nog niet of ik het op kan brengen!

    Reply
    • 13 February 2012 at 09:10
      Permalink

      The proof of the pudding is in the eating… Gewoon proberen, een week, twee weken. Begin met een half uur eerder en heb een plan wat je dan gaat doen. Helpt!

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *