Ik hou wel van een uitdaging. Vroeger niet, maar nu ga ik ze niet altijd meer uit de weg. Één van mijn voornemens sinds lange tijd is om ‘s ochtends eerder op te staan. Ik ben namelijk geen avondmens, en ‘s ochtends krijg ik meer gedaan dan – zeg – na de lunch. Vanaf dat moment gaat mijn concentratiecurve steil naar beneden. Als ik dan weer ergens lees hoeveel voordelen het heeft om vroeg op te staan, dan wil ik dat ook. Ik doe het alleen nog niet. Willen is dan écht niet genoeg om het ook te doen (net als alleen maar ergens over lezen). Ik zal er voor in actie moeten komen. Een afspraak maken met mezelf, en mijzelf er dan ook aan houden. Alleen, als je er niemand over vertelt, is het makkelijk om die afspraak te ontduiken. Mocht manlief, of mijn kamergenoot op kantoor, of een van mijn tweeps vragen ‘Zeg, hoe gaat het er mee, met dat vroeg opstaan? Hoe ging het vanochtend?’, dan is het een stuk onaantrekkelijker om mij niet aan mijn afspraak met mezelf te houden. Het zou eens gezien kunnen worden als een gebrek aan discipline. Of als zwakheid.

Ik kan wel een stok achter de deur gebruiken, en ga daarom een uitdaging aan. Op de website van Stepcase Lifehack start maandag 22 maart een ‘challenge’: in vijf dagen een vroege vogel worden. Je laat op de website een reactie achter over je deelname, en schrijft daarbij wat je streeftijd is om op te staan. De gedachte is dat je als groep steun aan elkaar hebt, dat vijf dagen een overzichtelijke periode is, en omdat je publiekelijk hebt aangekondigd dat je meedoet, voel je eerder de verplichting om je aan je afspraak te houden. Voor mij allemaal redenen om het te gaan proberen. Ik neem mij voor om met ingang van maandag 22 maart, vijf dagen lang, om 6 uur ‘s ochtends op te staan. Zo. Vanavond maar eens extra vroeg gaan slapen.

PS. Stepcase Lifehack heeft de challenge uitgebreid met artikelen met tips en informatie over hoe je een vroege vogel wordt. In het artikel 5 tips to become an early riser staan een paar hele goede waar ik zelf nog niet aan had gedacht.
  1. neem je de avond van tevoren voor om vroeg op te staan. Programmeer jezelf!
  2. maak een plan voor je extra tijd. Weet wat je die ochtend gaat doen. En mijn tip: leg dat alvast klaar.
  3. maak er een sociale gebeurtenis van (dit moet ik ‘s ochtends niet doen. Ochtendhumeur…)
  4. gebruik niet een alarmgeluid waar je geïrriteerd door raakt.
  5. zorg dat je in beweging komt, meteen na het opstaan. Een paar rek- en strekoefeningen, wat yoga, eindje hardlopen. Je weet wel…
Morgenstond heeft goud in de mond
Tagged on:             

6 thoughts on “Morgenstond heeft goud in de mond

  • 22 March 2010 at 11:49
    Permalink

    Klinkt een beetje als het weightwatchers concept, maar dan voor mensen met een wekker; een club van wekkerwatchers zogezegd of de digipraatgroep ‘sleepless anonymous’.

    Zeven dagen om zes uur opstaan … Hm, klinkt als hét recept om ruzie met mijn vrouw te krijgen. Nog sterker, klinkt als hét recept om een hekel aan mezelf te krijgen.

    Veel succes, Marjolein.

    Reply
    • 22 March 2010 at 11:56
      Permalink

      We hoeven gelukkig niet bij elkaar te komen, of onze vorderingen aan iedereen te melden… Maar het is wel mijn persoonlijke stok achter de deur. Enne… als ik héél stilletjes opsta, hoef ik met niemand ruzie te krijgen. Zelfs niet met mijzelf! 😉

      Reply
  • 22 March 2010 at 11:54
    Permalink

    Haha, de digipraatgroep ‘sleepless anonymous’ 😉
    Mij eerste dag als digitale weightwatcher is me
    goed bevallen! Op naar de volgende 4. En misschien meer.

    Reply
  • 23 March 2010 at 08:23
    Permalink

    Greetings from Aken!

    What I found useful for getting up at about 6am is leaving the window and curtains open. Singing birds and the rising sun are a great assistance for waking up!
    And it is now warm enough to do so!

    I wish you good luck with the challenge!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *