Mijn terugkerende klaagzang: ik heb te weinig tijd. Of ik heb te veel te doen in de tijd die er is. Hoe dan ook, ik hunker vaak naar tips om tijd te besparen of om meer gedaan te krijgen in een dag. Als ik dan op een artikel stuit met 80 manieren om kostbare minuten te winnen voor je werkdag, dan lees ik het helemaal door. Om vervolgens tot de conclusie te komen dat ik eigenlijk wel weet – ergens in mijn achterhoofd – wat mij te doen staat als ik tijd wil winnen.

Van alle ideeën die in het artikel stonden en die in mijn achterhoofd rondzwerven, zijn er een paar die ik graag met je deel. Al is het maar omdat ze zo paradoxaal zijn, dat ze daarom wel móeten werken:
  • Kom los van je werk. Neem vaker een kleine pauze. Vijf of tien minuten waarin je loskomt van het monomane afwerken van de eindeloze takenlijst. Ook uitstekend tegen RSI-klachten.
  • Verandering van spijs doet eten. Ga eens een dagdeel op een andere plek werken. Een café in de buurt, de bibliotheek, of op de kamer van een afwezige collega.
  • Lees. Lees vroeg op de dag. Lees over zaken die je inspireren, energie geven, of die een nieuw licht over je vakgebied laten schijnen. Maar dan wel voor een beperkte tijd. Zet een timer, en stop met lezen als de tijd om is. En: als je altijd iets te lezen bij je hebt, hoeft een stiefkwartiertje in een wachtkamer nooit meer verloren tijd te zijn.
  • Plan creatieve tijd in je agenda. Creatief zijn kun je ook op een afgesproken tijd. Jazeker. Je moet die tijd dan wel plannen. En het vervolgens ook daadwerkelijk doen.
  • Besteed tijd en aandacht aan de belangrijke zaken. Denk na over wat je wilt bereiken, stel jaardoelen op en werk daar iedere week aan. Als je dat niet doet, wordt je tijd opgeslokt door de kleine brandjes die zich gedurende de dag voordoen.
  • Doe de belangrijke dingen eerst. Niet de urgente dingen, maar de belangrijke. Je weet welke dat zijn; als je aan het einde van de werkdag tijd neemt om je volgende werkdag voor te bereiden, schrijf je je drie Meest Belangrijke Taken op. Leg die goed zichtbaar op je werkplek, zodat je er de volgende werkdag meteen aan kunt beginnen. Zonder er al te veel over na hoeven denken.
  • Multitasking is een mythe, hoewel vrouwen beweren dat ze het erg goed kunnen (mezelf incluis). In feite ben je twee dingen half aan het doen. Focus. Op één ding tegelijk. Dat betekent: alle afleidende zaken opbergen of afsluiten.

Uiteindelijk kun je niet écht tijd aan je dag toevoegen, dat weet jij net zo goed als ik. Maar je kunt wel het gevoel krijgen dat je meer bereikt in een dag. En dat is je winst!

Hoe je meer tijd aan je dag toevoegt
Tagged on:     

One thought on “Hoe je meer tijd aan je dag toevoegt

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *