Afgelopen zaterdag 6 november bezocht ik in Den Haag de Startersdag van de Kamer van Koophandel. Naïef als ik was, verwachtte ik daar van alles en nog wat te leren over hoe ik een eigen bedrijf zou kunnen starten, maar ik kwam terecht in een mega-informatiemarkt van de oude stempel – kraampjes, kleurige wanden, pennen met opdruk en rekken met folders, maar niemand die echt contact met een ZPer-in-de-dop weet te maken – en ik bezocht twee korte presentaties die ieder op zich wel informatief waren, maar erg eenrichtingsverkeer.

Nee, ik pak het toch anders aan. Misschien wel door een seminar van de KvK te bezoeken, maar dan moet ik blijkbaar eerst beslissen of ik een parttime ondernemer wil worden of als ZZP’er aan de slag wil gaan. Daar denk ik nog even rustig over na. In de tussentijd neem ik de lessen van andere, voor mij inspirerende ZP-ers gretig in mij op. In deel 1 was Aleid Eigenraam aan het woord, in dit deel de do’s en don’ts van ZP-er en blogger Karin Ramaker.

Beginfase

  1. Waarvoor loop je warm? Waar word je enthousiast van? Wat wil je pertinent niet? Zoek dat uit en schrijf je plan op.
  2. Het uitschrijven kan op diverse manieren. Een moodboard is handig, mindmapping of gewoon puntsgewijs.
  3. Bekijk of je een bufferplan nodig hebt; heb je spaargeld om in te zetten en richt je je fulltime op je nieuwe zp-schap of heb je ernaast een freelance optie nodig? Zoek dat uit!
  4. Zorg voor een goede dagverdeling; ben je een ochtendmens? Doe je ding in de ochtend. Ben je een middag/avondmens, vice versa.
  5. Ken je pc!
  6. Wat wil je vast laten leggen bij de KvK? Hoe ga jij je bedrijf noemen? Is de naam handig voor anderen te onthouden? Hoeveel uur denk je te gebruiken voor je zp-schap?
  7. Geef jezelf reële tijd. (Ik gaf mezelf 2 jaar de tijd om dingen op poten te zetten.) Wees geduldig en geniet van ‘onderweg zijn’!
  8. Ga onderzoeken en uitwerken wat je Pitch is. Als iemand je vraagt wat je doet dan moet je vlot kunnen vertellen wat je in huis hebt aan kwaliteiten en wat je doet.
  9. Lees erover!

Acquisitie

  1. Men wil nog steeds een fysiek kaartje, dus maak een aantrekkelijk, makkelijk te lezen visitekaartje.
  2. Het is online te doen, dus maak een goedwerkende website of blog om je werk aan te prijzen. Dat aanprijzen gebeurt tegenwoordig op een persoonlijke manier en via een omweg. Potentiële klanten willen eerst weten wie je bent en dán wat je doet, en willen graag betrokken zijn/voelen bij je projecten, dus het is belangrijk om te omschrijven op je site/blog hoe je dingen aanpakt vanuit jouw visie.
  3. Loop bedrijven binnen en vraag 10 minuten van iemand’s tijd om te vragen wie zíj zijn en wat zij doen. Daarna stel jij jezelf kort voor en laat een kaartje achter. Vermeld op dat kaartje altijd je naam, email- en blogadres! Het bedrijf zal je enthousiasme onthouden. Ook later pas!
  4. Bezoek netwerkborrels of organiseer er zélf eentje!
  5. Word actief op Twitter en andere social media!

Niet doen!

  • Geen richting hebben/creëren; als je gewend bent aan een vaste baan met vaste werktijden is het in het begin best lastig om regelmaat te kweken. Er is niemand die tegen je zegt hoe laat je moet opstaan en wanneer je moet beginnen. Het is daarom zaak om jezelf te pushen een dagritme te vormen, en dat betekent niet dat je elke dag persé om acht uur aan je bureau moet zitten, maar bekijk wat voor jou werkbaar is. Sommige mensen slapen uit, beginnen laat en eindigen laat.
  • Teveel vrijwillige opdrachten accepteren. In het begin wil je jouw cv completer maken en ervaring opdoen. Het is daarbij soms best handig een vrijwillig project te accepteren. Bekijk altijd, áls je dat doet, wat voor jou de toegevoegde waarde is. Het is namelijk niet altijd handig vrijwillige dingen te doen om een naam op te bouwen. Je wilt niet bekend staan als diegene die ‘het altijd voor niets doet’. Ze weten je  namelijk altijd te vinden want je zegt nooit nee. Het vervelende hiervan is dat je teveel energie en tijd steekt in projecten die jouw schoorsteen niet laten roken. Neem jezelf serieus en noem je prijs!
  • Altijd ‘ja’ zeggen. Soms is het beter eerst even na te denken of een opdracht bij je past, of je er teveel tijd aan spendeert in ruil voor waarde en soms is nee zeggen ook je grenzen afbakenen. Teveel ja zeggen zorgt er ook voor dat je nauwelijks tijd hebt om op adem te komen.

Heb jij nog tips? Laat dan een reactie achter!

Dit artikel verschijnt ook op mijn 101doelen-blog.

Do’s en don’ts voor ZP-ers (deel 2)
Tagged on:

3 thoughts on “Do’s en don’ts voor ZP-ers (deel 2)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *