Ik heb plannen. Grootse plannen. Ik had nooit gedacht dat ik ondernemer wilde worden, maar de laatste maanden ben ik tot de conclusie gekomen dat wat ík wil waarschijnlijk alleen als eigen baas kan. Mijn ideale functieomschrijving heb ik nog nooit in een vacature kunnen terugvinden. Dus neem ik mijn leven in eigen hand en ga aan de slag: met het stapje voor stapje scheppen van mijn eigen droombaan. In mijn 101 doelen had ik daarom een ‘tussendoel’ geformuleerd: 3 ZP-ers (Zelfstandige Professionals) vragen naar hun tips en flops. Welke zaken moet je als beginnend ondernemer zéker doen of juist laten? Ik heb een paar ‘voorbeeldvrouwen’ gevraagd naar hun lijstje. Vandaag laat ik de do’s en don’ts van Aleid Eigenraam de revu passeren. Aleid is enkele jaren geleden voor zichzelf begonnen als communicatieprofessional, en ze heeft er nog steeds geen spijt van…

Bij de start

1. Maak een plan voor jezelf: waar ben je goed in, in wat niet? Ga je je specialiseren of ga je er iets aan doen om beter te worden in wat je minder goed doet?

2. Zorg goed voor jezelf

  • Ga eens uit ontbijten (voelt héél luxe en je begint de dag goed met even genieten en rustig nadenken)
  • Koop een mooi kledingstuk (voelt goed om jezelf te verwennen en je kunt het nog gebruiken voor je werk ook)
  • Op de fiets naar het werk? Laat je fiets regelmatig een grote beurt geven. Het maakt 100% uit voor je werk en je eigen idee over je werk of je op een rammelende fiets naar je werk rijdt of op een fiets die rijdt als een zonnetje.
  • Gun jezelf vrije tijd, overvraag jezelf niet. Acquisitie plegen is ook werk!

3. Onderneem ontspannende activiteiten in je eentje (wandelen, fietsen naar je werk). Je onderbewuste kan dan zijn werk doen en je komt zo op de beste ideeën!

Financieel gezien

4. Bepaal je prijs door te kijken naar wat je netto over wilt houden en naar wat anderen vragen. Kijk op websites van anderen. In welke branche ga je werken? Wat is daar normaal? Wil je differentiëren naar zwaarte van de opdracht? Ga niet te laag zitten (de opdrachtgever schat je vaak in naar de hoogte van je prijs per uur!) en – uiteraard – prijs jezelf niet uit de markt. Hoeveel uren wil je werken? Hou rekening met (4%) ziektekosten, inkomstenbelasting, bedrijfskosten. Vuistregel: exclusief bedrijfskosten (auto, kantoor, printer, enz.) hou je netto ongeveer 60% over.

5. Houd je administratie goed bij en houd geld apart voor BTW, inkomstenbelasting, ziektekosten (eventueel op een aparte rekening). Geeft rust en zekerheid.

Over acquisitie

6. Vraag iedere (tevreden) opdrachtgever om je actief aan te bevelen bij één andere potentiële opdrachtgever.

7. Zorg voor een goed profiel op LinkedIn.

8. Maak een website die bij je past.

9. Doe mee aan een intervisiegroep of huur een coach in. Uiteraard leer je ervan, maar het is ook heel goed om af en toe te horen hoe goed je bezig bent…

10. Ga naar buiten, praat met mensen over je werk in een ontspannen/zakelijke omgeving. Verwacht hiervan (op korte termijn) geen nieuwe opdrachten, wel nieuwe ideeën/invalshoeken.

De volgende in de serie is Karin Ramaker.

Heb jij nog tips? Laat dan een reactie achter!

Dit artikel verscheen eerder op mijn 101doelen-blog.

Do’s en don’ts voor ZP-ers (deel 1)
Tagged on:

5 thoughts on “Do’s en don’ts voor ZP-ers (deel 1)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *